Att klä ut sig till afrikan är inte alltid enkelt...

Jag valde att efter min hemkomst från afrika göra ett utåtriktat arbete inriktat på förskola. Jag valde att berätta om afrika i helhet men speciellt om dess djur och natur som är så extra speciell och fantastisk.

Jag lade upp arbetet så att jag först kollade igenom alla de hundratals bilder som jag hade från denna resa. Tog ut de bästa och sökte enkel information om flodhästar, lejon, elefanter och zebror. Jag sammanfattade detta och gjorde det så enkelt som möjligt med formuleringar och information. Jag samlade även ihop olika saker jag köpt då jag var i afrika, klänningar, tyger, väskor, målningar, smycken, etc. Detta var väl de egentliga förberedelerna jag gjorde inför framförandet inna jag bokade tid och plats emd barnen och deras fröknar.

Den 5:e maj 9.00 tog barnen sin flygbiljett i handen, en flygbiljett som jag designat, och sedan flög de genom en tunnel in i det afrikanska rummet som jag inrett med de tyger, målningar och väskor som jag tagit med mig. Afrikanskmusik spelades för full volym och de typiska afrikanska djuren visades på storbil med hjälp av en projektor i rummet. Barnens ögon tindrade och de såg framemot den safariresa som jag skulle ta med dem på.

Jag bad dem spänna fast säkerhetsbältena för att vi skulle ut med safaribilen för att se de afrikanska djuren ute i naturen. Jag berättade om flodhästarna, om zebrornas ränder och hur många bilar en elefant väger, barnen fick gissa djuren(?) och de fick berätta om sina egna utlandsresor. De blev fundersamma av den bild jag visade på de lerhyddor som de masajer som vi besökte bodde i och de fick lära sig något nytt då jag förklarade för dem med hjälp av en karta hur stort Afrika är jämfört med Sverige. Ja, det var lika lärorikt för mig som för dem. Jag ställdes inför svåra frågor då jag blev tvungen att gå "back to basics" för att förklara vad jorden är, vad världen är och hur man får dem att förstå med enkla ord hur litet Sverige är jämfört med Afrika... jag blev tvungen att fundera själv en stund för att förklara det på enklaste möjliga sätt.

Lärorikt, roligt och inte allt för långt "föredrag"... då jag däremot också var utklädd till afrikan genom färgglad klänning, turban och smycken... så blev barnen extra glada. Som slut fick de äta afrikansk frukt innan hemresan stod på spel. Sen var det hejdå!





Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

charlottestalgren

DRÖM OM MORGONDAGEN MINNS GÅRDAGEN LEV IDAG...

RSS 2.0