Orkidéfrossssssa... I love them.

                               

Den vackraste blomman i världen heter Phalaenopsis. Orkidén är en växtfamilj med fleråriga rörter med underjordiska jordstammar eller knöllika, näringslagrande rötter (amrötter); sällan utan klorofyll. Stjälk upprätt. Blad strödda eller sällan nästan motsatta, parallellnerviga, helbräddade. Blommor tvåkönade, oftast samlade i toppställda gles- eller mångblommiga klasar, någon gång även ensamma.

Familjen är en av jordens artrikaste med nästan 800 släkten och omkring 30 000 arter. I Sverige har man funnit 50 arter fördelade på 23 släkten. Samtliga svenska orkidéer är fridlysta i hela landet.

Ja, vilken blomma, vilken skapelse den är vår allas kära orkidé! Jag jobbade en kortare tid på ett blomsterföretag och fick där lära mig lite om orkidén och andra blommor. Blandannat att tillexempel en blå orkidé ofta stått och bevattnats i färgat vatten så nästa blomma som vägxer ut blir den grundliga färgen på växten. Samma sak med de starka färgerna som finns oss att skåda på rosorna tillex.; blåa, oranga eller annan starkfärg. Lite konstigt och overkliget tycker jag, kanske inte det allra bästa för blommans liv kan tyckas.

Ja, jag älskar den vita orkidén och även den rosa... vilken underbar konst blomman bär på inombords. Tänk på det nästa gång du ser en Orkidé.

Fredagsmys pågång! Tack o hej.

//Lotta 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

charlottestalgren

DRÖM OM MORGONDAGEN MINNS GÅRDAGEN LEV IDAG...

RSS 2.0